Izabella (Elżbieta) z Czartoryskich

Izabella (Elżbieta) z Czartoryskich Działyńska, żona Jana Działyńskiego (1830-1899), córka ks. Adama Jerzego Czartoryskiego i ks. Anny z Sapiehów, ur. w Warszawie 14 XII 1830 roku.

Akwarela i gwasz na kości. Kobieta przedstawiona z profilu, w zdobnej jasnej sukni wyszywanej kamieniami. W uszach na kolczyki z zielonym kamienie.
Elżbieta z Czartoryskich Działyńska (1830–1899) Teofil Kwiatkowski według fotografii Richebourga
Platforma Cyfrowa: MK 3621

Wychowywała się w Paryżu, w otoczeniu polskich działaczy i rodziny, przechowującej żarliwie tradycje narodowe. Obdarzona doskonałą pamięcią, dowcipem i zmysłem artystycznym, zdobyła znaczne wykształcenie, zwłaszcza w dziedzinie historii sztuki. Uprawiała malarstwo i rzeźbę, od młodości kolekcjonowała dzieła sztuki. Podróże do Londynu i do kraju przez Wiedeń, długie rozmowy z ojcem rozszerzały jej horyzont i uzupełniały wiedzę.

 Popiersiowy portret mężczyzny w podeszłym wieku zwróconego twarzą i sylwetką w trzech czwartych w prawo. Mężczyzna ubrany w czarny surdut, z czarną chustką w dekolcie, przewiązaną wokół białego kołnierzyka ze stójką. Na prawym ramieniu zawieszony bordowy płaszcz z brązowym, futrzanym kołnierzem. Twarz pomarszczona o żółtawym odcieniu z siwymi bokobrodami, nos długi, z niewielkim garbem, usta wąskie, brwi ciemne, oczy niebieskie. Głowa nad czołem łyska, bo bokach siwe włosy zaczesane na łysinę. W tle ciemnogranatowa równina z zarysem rzeki po prawej, z horyzontem położonym wyżej w lewej części pola obrazowego. Ponad horyzontem jasnoszary pas nieba przechodzący do szaro-niebieskiego, ciemniejący do granatu i czerni ku górnej krawędzi pola obrazowego.
Adam Jerzy ks. Czartoryski (1770–1861) Leon Kapliński
Platforma Cyfrowa: MK 3339

 
W 1857 r. poślubiła wielkopolskiego ziemianina Jana Działyńskiego, po czym młoda para wyjechała do Poznania i Gołuchowa. Działyńska czuła się źle w obcym dla siebie środowisku, tęskniła do rodziców i wyjeżdżała często do Paryża. W latach 1859-65 zmarli Działyńskiej rodzice i inni bliscy krewni. Odziedziczyła po matce Hotel Lambert i prowadziła przy nim Instytut Polski. Po klęsce powstania 1863 r. jej mąż znalazł się na emigracji w Londynie. Równocześnie nastąpiło między małżonkami wiele poważnych nieporozumień na tle różnic osobistych i spraw majątkowych. Uspokojenie przyniosła obojgu dopiero wytężona działalność obywatelska.

Portret stojący w ujęciu do kolan mężczyzny w średnim wieku zwróconego twarzą i sylwetką w trzech czwartych w lewo. Mężczyzna ubrany w purpurowy żupan zapinany na sięgający pasa rząd złotych guzów, z wysoką stójką białej, spodniej koszuli pod szyją oraz białymi mankietami wystającymi spod rękawów żupana, przewiązany skórzanym paskiem zapiętym na złotą klamrę złożoną z dwóch prostokątnych tarczek dekorowanych perłami układanymi w leżącą literę „V” oraz turkusami przy krawędziach. Przy pasku po prawej złota tarczka z czerwonym kamieniem oraz ułożonymi krzyżowo niebieskimi kamieniami, przypinająca skurzane rapcie na których wisi karabela ze złotą rękojeścią dekorowaną niebieską emalią, umieszczona w czarnej pochwie ze złotym okuciem w górnej części, zdobionym ornamentem roślinnym. Na żupan założona czarna delia z krótkimi, szerokimi, sięgającymi łokci rękawami, z czarnym futrzanym kołnierzem. Na rękawach delia zdobiona trzema złotymi guzami, na piersi, przy zapięciu, na każdej pole po jednej tarczy, złotej na zewnątrz, srebrnej w środku, z umieszczonym centralnie czerwonym kamieniem. Do tarczy na lewej piersi doczepione złote przedłużenie w kształcie serca. Twarz pociągła o ziemistej cerze, okolona długą brodą w kolorze ciemny blond, nos długi, oczy niebieskie. Na ciemnych włosach sięgających uszu karminowy, aksamitny kołpak obszyty szeroko czarnym futrem, z czarnym piórkiem nad prawą skronią. Prawa ręka mężczyzny z zaciśniętą pięścią wsparta na biodrze, lewa oparta o rękojeść szabli. W tle przy lewej krawędzi pola obrazowego szara kolumna o gładkim trzonie, na bazie, stojąca na wysokim postumencie zdobionym poprzecznym żłobkowaniem. W prawym dolnym narożu pola obrazowego krajobraz wyżynny bez roślinności, widocznym na dalszym planie brzegiem ujęcia wodnego. Powyżej niebo zasnute ciemnoszarymi, burzowymi chmurami, z jaśniejszą linią nad horyzontem.
J an Działyński (1829–1880) w stroju szlacheckim polskim Teofil Kwiatkowski według obrazu Leona Kaplińskiego
Platforma Cyfrowa: MK 3310

Izabella z bratem Władysławem działała w Hotelu Lambert. Oddała się reformie Instytutu, który zaczął ściągać wychowanki z kraju. Wspólne zainteresowania sztuką i nauką wpłynęły na zbliżenie małżonków. Na lata 1865-67 przypada nabycie – podczas podróż włoskiej do Paryża – zbioru waz greckich. W 1869 r. rząd pruski zwrócił Działyńskiemu majątki i pozwolił mu na powrót do kraju. W czasie wojny prusko – francuskiej 1870 r. Izabella przebywała w Anglii. Po wojnie zakład wychowawczy, pozbawiony subwencji rządu francuskiego, zmienił oblicze, zmniejszyła się liczba wychowanek, a koszty całkowicie pokrywała Działyńska. Za sumy pożyczone mężowi otrzymała na własność Gołuchów, który w l. 1875-82 r. przebudowała wielkim nakładem pracy i pieniędzy.

Rysunek tuszem kolorowym przedstawiający plan architektoniczny przebudowy zamku w Gołuchowie. Podpis autora w prawym dolnym rogu.
Gołuchów. Coupe longitudinale. Echellede 0m01 p. m. Dressé par l’Architecte soussigné Kornik 1872. Mars 1873 J. K. Janowski
Platforma Cyfrowa: DO VI 211

 
Wiele oryginalnych części architektonicznych i ozdób sprowadziła D. z Francji i Włoch. Interesowała się dziełem i ludźmi, zawiadując osobiście całością. Dziełem wielkiego artyzmu i rozmachu był park gołuchowski koło zamku. Sprowadziła z Paryża zbiory, które uczyniły z gołuchowskiego zamku jedno z najpiękniejszych i najbogatszych muzeów prywatnych. Rywalizując z bratem, który urządzał muzeum Czartoryskich w Krakowie, umieściła D. w Gołuchowie odziedziczone pamiątki polskie oraz dzieła sztuki. Zainicjowała m.in. kolekcję waz antycznych, grafik, obrazów, mebli artystycznych. Zbiór starożytności średniowiecznych, zwłaszcza emalii limuzyńskich, stanowi także jedną z najrzadszych kolekcji. Oprócz sal właściwego muzeum bogato reprezentowana ceramika, szkła artystyczne, także apartamenty D. z cennymi arrasami, obrazami i przedmiotami sztuki, z doborową biblioteką stanowią dokument wielkiej kultury właścicielki. O jej artystycznych zdolnościach świadczą dekoracje malarskie drewnianych sufitów zamkowych.

Projekt kominka z napisem ołówkiem: "grande chambre..." dalej nieczytelne. Poniżej rękopiśmienne notatki ołówkiem [autor nieokreślony]
Gołuchów. Projekt kominka z napisem ołówkiem: „grande chambre…” dalej nieczytelne. Poniżej rękopiśmienne notatki ołówkiem [autor nieokreślony]
Platforma Cyfrowa: DO VI 216

Wiele zachodu kosztowało pozwolenie na utworzenie w 1893 r. z majątków D. w W. Ks. Poznańskim ordynacji gołuchowskiej, mogącej utrzymać muzeum. Małżeństwo z Janem Działyńskim pozostało bezdzietne. D. zmarła nagle w Mentonie w marcu 1899 r.

Obraz olejny na desce mahoniowej, w ramce mosiężnej. Portret (popiersie) mężczyzny ukazanego na wprost, w stroju duchownego.
Ksiądz Piotr Jacek Śliwicki (1705–1774) Elżbieta z Czartoryskich Działyńska (?) według wcześniejszego wzoru
Platforma Cyfrowa: MK 3539

Opracowano na podstawie biogramu Julii Kisielewskiej, PSB, t. VI, 1948, s. 75-77.

Wydawnictwa BK:

Udostępnij: Udostępnij poprzez FacebookUdostępnij poprzez TwitterUdostępnij poprzez LinkedinUdostępnij poprzez Pinterest